Tuesday, November 25, 2014

ජනාධිපතිවරන සංදර්ශනයේ පෙනෙන මුහුන සහ නොපෙනෙන මුහුන

මරිකානු සිවිල් යුද්ධය සැලකෙන්නේ වහල් සේවය අහෝසි කිරීම පිලිබද මතභේදය නිසා ඇති වූ යුද්ධයක් වශයෙනි. එක්සත් ජනපදය තුල වහල් සේවය අහෝසි කිරීමේ තීරනය ගත් ඒබ‍්‍රහම් ලින්කන් ඒ අනුව වහල් සේවයට විරුද්ධව සටන් කල මහා මානවවාදියෙක් ලෙස සුලභව හැදින්වීමට ලක් වේ. වහල් සේවයට එරෙහිව උතුරු දිග ජනපද තුලින් පැන නැගුනු විරෝධය සදාචාරාත්මක වශයෙන් ‘‘උසස්’’ සංකල්පනාවක් ලෙස සැලකෙන්නේය. එහෙත් සැබැවින්ම ඇමරිකානු සිවිල් යුද්ධය යනු වහල් සේවයට පක්ෂ හා විපක්ෂ සංකල්පනා අතර සිදු වූ අදහස් අතර ගැටුමක් පමනක්ද? එය එසේ නොවේ. මෙම ගැටුමට පසුබිම් වූයේ කෘෂිකාර්මික දකුනු දිග ජනපද හා කාර්මික උතුරුදිග ජනපද අතර මෝරමින් ආ ප‍්‍රතිවිරෝධයයි. උතුරේ කාර්මික ප‍්‍රාග්ධනය ප‍්‍රසාරනය වීම සදහා ඉඩ සොයමින් සිටියේය. ප‍්‍රාග්ධනය ප‍්‍රසාරනය වීමට නම් නිදහස් වැටුප් ශ‍්‍රමිකයන් අවශ්‍යයය. වහලා ස්වාමියාට බැද දැමූ කෘෂිකාර්මික දකුනේ ආචීර්නකල්පික ආර්ථික ව්‍යුහය නිදහස් වැටුප් ශ‍්‍රමිකයන් සොයා ගැනීමෙහිලා බාධාවක් ලෙස පැවැතින. කාර්මික ප්‍රාග්ධනයට ස්වකීය ප්‍රසාරනය අත්පත් කරගැනීමට නම් පසුගාමී කෘෂිකාර්මික දකුනේ නිෂ්පාදන සම්බන්ධතා කඩා බිද දැමීම අනිවාර්යයක් ලෙස පැවතුනි. යුද්ධය පුපුරා ගිය පසුබිම එයයි. ඒ අනුව සිවිල් යුද්ධය  යනු හුදු 'අදහස්' අතර ගැටුමක් නොව සමාජ පංති වල ද්‍රව්‍යමය අවශ්‍යතා අතර ද ගැටුමකි. අදහස් ලෝකයට පසුතලය සපයන්නේ භෞතික ලෝකයේ සැබෑ ප‍්‍රතිවිරෝධයයි.

මෙම පූර්විකාව අවශ්‍ය වූයේ මේ දිනවල මෙරට ජනප‍්‍රිය දේශපාලන වේදිකාව ධ‍්‍රැවීකරනය වී තිබෙන ආකාරය පැහැදිලි කරගැනීමටය. ජනාධිපතිවරනය ඉලක්ක කරගෙන මේ වනවිට විවිධ බලවේග එකිනෙකාට එරෙහිව කදවුරු ගැසෙමින් සිටී. ‍මේවා එක්තරා ආකාරයක මල් වෙඩි සංදර්ශනයන්ය. අදහස් තලය තුළ මොවුන් ඉදිරිපත් කරන විවිධ ප‍්‍රකාශන පවතී. ආන්ඩු පක්ෂය පැත්තෙන් ගත් විට ඉදිරිපත් වන අදහස දේශපේ‍්‍රමයයි. මෙය උසස් සදාචාරාත්මක සංකල්පනාවක් ලෙස ඔවුහු ඉදිරිපත් කරති. රටට ආදරය කිරීම හොද දෙයකි. ඒ නිසා ඔබ සන්ධානයට ඡන්දය දෙන්න. අනිත් අතට විපක්ෂ කණ්ඩායම් කදවුරු ගැසී සිටින්නේ ප‍්‍රජාතන්ත‍්‍රවාදය නමැති අදහස ඉදිරියට දමමිනි. යහපාලනය සහ ඒකාධිපතිවාදයට තිත තැබිය යුතු නම් ඔබ විපක්ෂයට ඡන්දය දෙන්න. මෙම අදහස් දෙකෙන් සදාචාරාත්මක වශයෙන් උසස් අදහස කවරේද යනුවෙන් මහජන මනස තුල තහවුරු වන අදහස ජය ලබනු ඇත.

ප‍්‍රශ්නය මෙයයි. මේ ප‍්‍රකාශිත සදාචාරාත්මක අදහස් පසු පස පවතින භෞතික යථාර්ථය කුමක්ද? මෙම දේශපාලන කාන්ඩ ගැසීම් දෙස බලන විට පැහැදිලිව පෙනෙන කාරනයක් වන්නේ ‘ප‍්‍රකාශිතය’ සහ ‘ප‍්‍රකාශකයා’ අතර පවතින පරතරයයි. උදාහරනයක් ලෙස ‘රටට ආදරය කිරීම’ නමැති අලංකාරිකය ගනිමු. මේ අලංකාරිකය සමාජයට යෝජනා කරන්නේ රාජපක්ෂ පවුල, එම පවුල් පාලනය යටතේ වරප‍්‍රසාද ලබන විවිධ දේශපාලන කන්ඩායම් සහ සමාජ කොටස්ය. රාජපක්ෂ පවුල සහ ඒ සමග වෙලී තිබෙන ගජමිතුරු කවය ආන්ඩු බලය තුලින් විශාල ද්‍රව්‍යමය වරප‍්‍රසාද සම්භාරයක් ඒකරාශී කරගෙන සිටී. රාජපක්ෂ ගජමිතුරන් ව්‍යාපාර ලෝකයේ අත්පත් කරගෙන තිබෙන බලයේ සිට විමල් වීරවංශගේ ලයිට් බිල දක්වා මෙකී වරප‍්‍රසාද පරාසය විහිදේ. මේ වරප‍්‍රසාද ආරක්ෂා කර ගැනීමටත්, ඒවා වඩ වඩාත් තහවුරු කර ගැනීමටත් ඔවුන්ට උවමනාය. ස්වකීය එකී වරප‍්‍රසාද තවදුරටත් ආරක්ෂා කරගැනීම වෙනුවෙන් තමාට ඡන්දය දෙන මෙන් ඔවුන්ට සමාජයෙන් ඉල්ලා සිටිය නොහැක. ඒ සදහා වඩා දිලිසෙන අලංකාරිකයක් අවශ්‍ය වන අතර දේශපේ‍්‍රමය ලෙස ප‍්‍රකාශයට පත් වන්නේ එයයි.

විපක්ෂයේ පෙල ගැසීම ද එබදුය. ආර්ථික ක්ෂේත‍්‍රය තුල පසුගිය වසර කිහිපයක කාලය තුල සිදුවූ රාජපක්ෂකරනය හේතු කොට ගෙන සාම්ප‍්‍රදායික ධනපති හා ඉහළ මධ්‍යම පංතික කොටස් රාජපක්ෂ ආණ්ඩුව සමග යම් විරසකයක් ඇති කරගෙන සිටී. ඉන්ඩිපෙන්ඩන්ස් ආර්කේඩයට කැමති එහෙත් මහින්දට අකමැති කොලඹ කේන්ද්‍රීය ඉහල මැද පංතිය මේ මොහොතේ ප‍්‍රබල ආන්ඩු විරෝධී භූමිකාවක් රගදක්වයි. මහින්ද රාජපක්ෂ ඉංග‍්‍රීසි කථා කරන ආකාරය හාස්‍යයට ලක්කරන පුස්වෙඩිල්ල වැනි ප‍්‍රභූවාදී නාට්‍ය වලින් ප‍්‍රකාශයට පත්වන්නේ එකී මානසිකත්වයයි. රනිල් වික‍්‍රමසිංහ - චන්ද්‍රිකා කුමාරතුංග - සරත් ෆොන්සේකා යනාදීන්ගේ ක‍්‍රියාකාරීත්වය සදහා ඉන්ධන සපයන ගාමක බලවේගය වන්නේ මෙම සමාජ තීරුවේ අභිලාෂයන්ය. විධායක ජනාධිපතිධූරය අහෝසි කරන බවට රටට දුන් පොරොන්දුව අමු අමුවේ උල්ලංඝනය කල චන්ද්‍රිකා කුමාරතුංග දැන් නැවත විධායක ජනාධිපතිධූරයට එරෙහිව සටනට බැස තිබෙන්නේ ඇයි? විධායක ජනාධිපති ක‍්‍රමය වෙනුවට රනිල් වික‍්‍රමසිංහ පසුගිය කාලයේ යෝජනා කල විධායක අගමැතිධූරය අතර තිබෙන සංකල්පීය වෙනස කුමක්ද? මෛත්‍රීපාල සිරිසේනට තිබෙන සැබෑ ප්‍රශ්නය රටේ ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය ගැන ගැටලුවද? රාජපක්ෂ පවුල තමාට නොදී තනිවම කෑම පිලිබද ප්‍රශ්නයද? ප‍්‍රකාශිතය සහ ප‍්‍රකාශකයා අතර පරතරය එබදුය.

මෙලෙස ආධිපත්‍යයධාරී ප‍්‍රභූ සමාජ කන්ඩායම් සදාචාරමය සටන් පාඨ ඉදිරියට දමන්නේ ඒ වටා නිර්ප‍්‍රභූ සමාජ කොටස් පෙල ගස්වා ගැනීම සදහාය. මේ කිසිවෙක් ප‍්‍රකාශ කරන දෙය සම්බන්ධයෙන් අවංක නොවෙති. ප‍්‍රකාශිත තලයේ වර නැගෙන අදහස් වල සැබෑව හදුනා ගැනීමට නම් ඒවා ප‍්‍රකාශ වන භෞතික පසුතලය හදුනාගත යුතුය. විවිධ සදාචාරාත්මක වැකි හා ප‍්‍රකාශ පසුපස තිබෙන පංති අභිලාෂ හදුනාගැනීමට අසමත් වන තාක් පීඩිත පංතියට සෑම දාම සිදුවන්නේ රැවටිල්ලට හා වංචාවට ගොදුරු වීමට බව ලෙනින් ලීවේ වසර සියයකට ඉහතදීය. එම ප‍්‍රකාශයේ හරය අදටත් අදාලය.